Studiodock

We gaan een podcast beginnen

Ja, je leest het goed. Ook wij kunnen natuurlijk niet achterblijven. Benieuwd hoe we op het idee zijn gekomen om een podcast te starten en wat er bij komt kijken?

Een tijdje geleden reflecteerden Quincy en ik dat we nauwelijks (lees; geen) content verspreiden over onszelf en Studiodock. We vonden het misschien te veel gedoe, niet leuk en gaven het daarom geen aandacht. Toch was onze conclusie dat daar verandering in moest komen. Ook nu weer een stapje buiten de comfort zone. We stelden onszelf de vraag om opzoek te gaan naar een manier van content creëren en verspreiden die we wel leuk vinden.

Na een aantal weken begonnen we met het idee te flirten om een podcast te starten. Hartstikke leuk maar waar gaan we het over hebben? Kunnen we verhalen maken die goed genoeg zijn zodat luisteraars vaker terug komen? Allemaal vragen waar we niet direct een antwoord op hadden.

Waar te beginnen?

Scrollend door mijn Linkedin feed kwam ik steeds vaker posts van Alen Sirovica tegen over het starten van een eigen podcast. Hij legt in één van z’n artikelen stap voor stap (vanuit zijn eigen ervaring) uit hoe hij is begonnen met de Digitaal Bijpraten podcast. Zijn belangrijkste advies was zorg dat je er plezier in krijgt, start simpel, houd het behapbaar en wees niet bang je podcast via je eigen kanalen te promoten. Precies wat wij zochten, klinkt best makkelijk.

Toch duurde het nog een tijd voordat wij een leuk onderwerp gevonden hadden. Wat wij zelf interessant genoeg vonden en anderen misschien ook. In ons contact met andere bureaus hoorden we vaak leuke en interessante verhalen van de eigenaren. Verhalen die je doorgaans niet snel op de website van een agency terug vindt. Na wat gedachten spinsels tijdens het reizen in het ov, hardlopen en zelfs kitesurfen leek het mij tof om deze verhalen naar buiten te brengen. Het podcast onderwerp “het leven van een agency eigenaar” werd geboren.

Agency Runners it is

Na wat schaven kwamen we uit op “Agency Runners”. Een podcast waarin we in gesprek gaan met agency eigenaren over het reilen en zeilen van hun agency. Hoe zijn ze begonnen, waar lopen ze tegenaan, wat is er leuk aan, wat is er minder leuk aan? Wat ons betreft een leuke manier om agencies een podium te geven voor het echte verhaal plus de mogelijkheid om laagdrempelig nieuwe mensen te leren kennen. Win win situatie als je het mij vraagt 😃

Deze week gaat onze eerste aflevering live, benieuwd naar de trailer? Beluister die hier.

Onze ervaringen over het opzetten en hosten van een podcast

In een thread van meerdere posts ga ik je meenemen in onze weg naar het publiceren van de eerste aflevering. Wat hebben wij gedaan om dit concept te vormen, waar zijn wij tegenaan gelopen (een hele lijst), hoe zorgen wij ervoor dat we luisteraars krijgen en wat we leren tijdens het maken van een podcast.

Deze website maakt gebruik van cookies voor het analyseren van gebruikersgedrag.